Selasa, 27 November 2012

Be Strong!

Assalamualaikum semua! Sihat? Aku harap semua sihat-sihat belaka. Alhamdulillah. Kawan-kawan , Sejarah ada masa silam kita. Kita takboleh ulang sejarah dulu-dulu melainkan kita ada kuasa untuk melakukan perkara tersebut. Tapi aku rasa so far teknologi moden zaman sekarang memang takde lagi di ciptanya mesin pemutar masa. Masa silam kita dulu-dulu hanyalah satu kenangan. Kenangan di mana kita boleh ambil sebagai satu pengajaran buat kita dan orang lain. Tak kiralah kenangan tu satu kenangan yang manis ataupun pahit. Hm , semua tu terjadi dengan izin Allah kan? Dan , segala yang terjadi tu ada hikmah di sebaliknya. Setiap orang atas muka bumi ni , menginginkan satu kenangan yang dia boleh ingat sampai bila-bila. Well , tu semua atas segala yang kita buat.


  • Tangan kita lah yang tolong makcik tu angkatkan barang dia pergi pasar. 
  • Tangan kita yang curi pensel kawan kita sewaktu dia pergi tandas lepas tu bila dia masuk kelas balik , kita pura-pura taktahu bila dia cari pensel dia yang hilang tu.
  • Kaki kita lah yang pijak lipas tu sampai lenyek keluar otak segala anggota badan sebab taknak kekasih hati kita kononnya menjerit sebab ketakutan.
  • Kaki kita lah yang sepak bola tu sampai terkena cermin rumah makcik sebelah dan pecah bersepai sampai satu kawasan perumahan tu kecoh.
  • Telinga kita lah yang dengar ceramah daripada Ustaz kita dekat sekolah sampai kita menangis teresak-esak mengenangkan nasib ibu-bapa kita dulu-dulu
  • Telinga kita lah yang sibuk dengar lagu Justin Bieber , Carly Rae Jepsen , One Direction , Lady Gaga , Katy Perry , dan segala jenis lagu dalam dunia ni sampai kita lupa kewajipan kita sebagai seorang Muslim.
  • Mata kita lah yang tengok video Oppa Gangnam Style dekat Youtube sampai sanggup download dekat Laptop.
  • Mata kita lah yang tonton cerita Ombak Rindu lakonan Maya Karin dan Aaron Aziz sambil ada tisu dekat sebelah konon-konon fe-feeling jiwang nak nangis.
  • Mulut kita lah yang tak henti-henti berzikir nama Allah sehari semalam walaupun zikir kira tu hanya sedikit tapi ia cukup untuk membimbing kita.
  • Mulut kita yang mengeluarkan suara-suara sumbang cakap tak baik pasal orang lain punya salah sedangkan kita sendiri tak sedar diri dengan diri kita sendiri.
  • Hidung kita lah yang bau lauk orang rumah sebelah sampai menangis-nangis pegang kaki mak suruh masak lauk yang sama jugak.
  • Hidung kita lah yang tersumbat waktu malam atau waktu kita demam sampai nak bernafas pun takboleh dan ibu kita jugaklah yang tolong kita buang hingus kita.
  • Fikiran dan minda kita lah yang sentiasa berfikiran positif dan dapat menerima segala pendapat , kritikan dan teguran daripada orang lain sehinggakan kita mampu membina jati diri yang kuat dan teguh.
  • Fikiran dan minda kita lah yang sering memikirkan macam mana nak ubah hidup kita untuk jadi lebih baik dari sekarang dan kita nak ibu bapa kita hidup senang kan?
Kawan-kawan , memori dulu adalah satu pandangan dan gambaran yang dahlama kita buang jauh-jauh. Kita hidup sekarang dengan hidup kita sekarang dan apa yang kita buat sekarang adalah semuanya ketentuan dari Allah. Kalau takde sejarah , takkan ada segala yang ada sekarang ni. Aku pun pernah lalui macam-macam jenis sejarah , masa silam dan susah-payah waktu dulu-dulu. Aku nak sangat waktu dulu di mana :




  • Aku boleh pegang tangan kawan aku waktu beratur dekat perhimpunan sambil nyanyi lagu Negaraku.
  • Aku dapat gelak dengan kawan-kawan baik lama aku dalam kelas sambil main TERUP , main SNAP , main HAPPY FAMILY , main TUTUP BOTOL , main DAM , main ENJIT-ENJIT SEMUT sampai merah tangan kawan aku , main lawan-lawan IBU JARI , main KEJAR-KEJAR dalam kelas ( Tak main sep bebas , main patung , main jalan itik ) dan main BINGO sampai 10 orang satu meja dan orang yang kalah kena menari Zapin depan kelas.
  • Aku boleh lari satu padang dengan kawan aku sewaktu Hari Sukan Sekolah sampai terjatuh tersembam atas tanah sebab terlanggar batu.
  • Aku dapat pergi tandas ramai-ramai satu rombongan dengan kawan-kawan aku sambil jalan depan perempuan lepas tu saja gelak kuat-kuat bila sampai depan kelas diorang.
  • Aku mampu untuk tolong cikgu aku angkat buku pergi Bilik Guru kononnnya kesian tengok cikgu penat susah-payah mengajar anak murid tapi dalam hati nakkan Air-Cond tu.
  • Aku boleh tidur dengan kawan aku dalam satu khemah waktu perkhemahan sekolah , mandi sama-sama , solat sama-sama , makan dalam kumpulan , kena denda sama-sama dan berjaya pun sama-sama
  • Aku boleh nangis kuat-kuat dalam bilik aku sendiri sambil dengar lagu sedih sebab terkenangkan kucing aku yang dah mati waktu aku pindah rumah dulu. Dia kena hempap dengan kayu.
  • Aku boleh marah kawan aku dekat kantin dengan sekuat hati sebab dia tumpahkan kuah mee kari atas baju baru aku.
  • Aku berjaya memecahkan rekod aku sendiri sebagai pelajar paling kuat ponteng kelas tahun 2003.
  • Aku boleh conteng meja sekolah aku dan lukis gambar orang lidi pegang bola ataupun gambar rumah tepi pantai siap ada tangga , pokok bunga dekat sebelah dan selipar jepun di bawah rumah.
  • Aku pandai untuk mengira duit belanja aku yang ayah aku bagi dulu tapi sebenarnya duit tu untuk bayar hutang kawan aku belanja ais-krim waktu rehat hari sebelumnya.
  • Aku boleh jerit sekuat hati sampai satu sekolah dengar sewaktu SPM habis dan segala apa yang berkaitan dengan SPM , adalah satu kenangan silam buat aku.


Walau apa pun yang terjadi dulu , tu semua adalah ketentuan dari Allah SWT dan ketentuan tulah yang menjadikan kita , orang lain dan segala benda di sekeliling kita sebagai satu perkara dan gambaran daripada sejarah dulu-dulu. Aku faham. Setiap orang di antara kita menginginkan satu dalam sejuta kenangan yang dapat kita simpan dalam ingatan kita dan simpan elok-elok taknak bagi keluar untuk kita kenang selamanya. Aku pernah dengar seorang pakcik cakap "Bukan Senang Nak Senang". Bila aku dengar dia cakap macam tu , aku terus terfikir "Betul jugak pakcik ni cakap. Kalau kita nak senang , kita kena berusaha. Bukannya minum kopi , goyang kaki isap rokok sampai mati". Aku harap dengan apa yang ada sekarang , kita mampu untuk memberikan sejuta Kesyukuran kepada Allah SWT. Jangan lupa , sejarah lah yang membawa kita seperti apa yang kita ada sekarang. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan