Selasa, 8 Januari 2013

Apa Yang Pergi ..... Biarkan Pergi


Assalamualaikum semua! Tak sangka kan , kejap betul masa berlalu? Tup-tup , dah masuk tahun 2013!!! Oh well , masa tu berlalu tanpa kita sedari. Aku taknak berleter panjang. Untuk post yang pertama bagi tahun 2013 ni , aku nak bercerita soal macam mana kita sebagai seorang hamba Allah SWT untuk belajar , melupakan perkara yang sudah berlalu. Well , post ni aku buat khas untuk arwah adik aku Allahyarham Zack Zuhairi bin Shamsuddin. Dia lah satu-satu adik lelaki aku yang aku ada. Aku betul-betul sayangkan dia dan sewaktu dia meninggal , aku tak sempat nak jumpa arwah. Tapi takpe , tu semua ada hikmah di sebaliknya. Aku akan tetap sayang dia , ingat dia sampai bila-bila dan aku akan sentiasa mendoakan dia di alam sana. 

Kawan-kawan , alangkah indahnya dunia ni kalau setiap perkara , setiap kata-kata , setiap niat kita itu dapat kita kongsikan dengan semua orang. Alangkah indahnya dunia ni kalau kisah percintaan kita , kisah derita kita , kisah bahagia kita dan kisah suram kita dapat di terima orang dan kita boleh menagih simpati dari orang lain. Bukan bermaksud untuk menjadi seorang yang tamak haloba dalam mengaut publisiti atau meraih simpati , tapi jika hidup kita ni , orang lain dapat tahu , dapat rasa macam mana kita rasa , orang lain mampu tolong kita dalam apa jua kesusahan , mesti seronok kan? Tapi ......... hidup ni tak selalu indah. Hidup ni tak selalu seperti apa yang kita inginkan. 


Haishh , aku rindu dengan semua kenangan waktu dulu :( Aku rindu kenangan dengan kawan-kawan aku dulu :( Aku rindu kenangan dengan cikgu sekolah aku dulu :( Aku rindu kenangan dengan semua orang :( Tapi aku percaya kalau kita ada kekuatan , kita ada dorongan dan kita ada hala tuju yang betul untuk apa yang kita buat , Insya-Allah , tu semua akan menjadi satu kenangan yang indah. Tidak kira lah samada betapa buruknya kenangan tu dulu. Kawan-kawan , takkan pernah ada seorang pun manusia di atas muka bumi untuk tidak menyesali pemergian insan yang di sayangi. Well , benda dah terang-terang kan? Sebab kita semua ada perasaan. Perasaan sedih di mana kita kehilangan orang yang di sayangi , di rindui , orang yang kita selalu jumpa tiap-tiap hari , orang yang selalu kita tegur dekat sekolah tiap-tiap hari , mahupun orang yang kita peluk , cium sebelum kita sekolah tiap-tiap hari :(  Segala apa yang kita ada , satu hari nanti akan musnah sampai bila-bila. Kalau sekarang , kita ada segala-galanya yang kita mahukan , tak mustahil satu hari nanti kita akan hilang segala-galanya yang kita inginkan. 

Biarlah  apa yang pergi , pergi selamanya. Tak elok nak kenang benda lama. Kita mengenang benda lama sebagai satu titik tolak untuk kita mengubah diri kita , persepsi kita , pemikiran kita terhadap dunia , orang lain , mahupun sesiapa sahaja. Kita mengenang benda lama , agar kita jadi seorang individu yang lebih pintar , lebih bijak mengatur langkah , menyusun kata-kata dalam setiap hari , setiap saat hidup kita. Kita mengenang benda lama adalah sebagai satu gambaran dan pedoman agar segala yang berlalu itu , jangan pernah di ulangi lagi dan semoga kita serta semua orang jadi lebih baik dari segala benda lama tersebut. 



Aku selalu nasihat diri aku dan kawan-kawan aku semua:
"Apa yang kita buat , buat dengan elok. Kalau rasa benda tu tak elok , kita takpayah buat. Jangan sebab kita ragu-ragu , kita nak mencuba. Mencuba tu tak salah , tapi kadang-kadang , jangan terlalu memakan diri sendiri. Biar kita tak di kenali orang , asalkan kita tahu mengenang. Biarlah kita takde beribu kawan sekalipun , asalkan kita tahu macam mana untuk menghargai. Bila sunyi , jangan cuba untuk buat perkara tak elok. Dekatkan diri dengan Allah SWT. Kalau kita lemah , jangan berputus asa. Kita tahu kita kuat sebab kita memang kuat dan Allah SWT ciptakan manusia bukan atas sebab kita lemah , tapi adalah untuk uji kekuatan kita dalam menempuh ujian hidup" 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan