Jumaat, 4 November 2011

IBU !!! :)


"Ibu , angah mintak maaf kalau angah ada salah dengan ibu . Angah tahu angah banyak dengan ibu dan angah sedar pengorbanan ibu untuk angah terlalu besar . Ibulahh orang yang paling angah sayang dalam hidup angah" 

Kawan -2 , kita baca entry pasal ibu pulakk kali ni . Waktu nilahh waktu yang paling sesuai untuk kita duduk depan Laptop , baca dengan penuh teliti dan kita kenang balik apa jasa ibu kita untuk kita selama kita hidup bergelar seorang manusia :) . Korang pernah terfikir takk kalau satu hari nanti , insan yang bergelar IBU , yang kita sayang , yang kita peluk setiap kali kita nak pergi sekolah , yang kita teman dia pergi pasar , yang kita apit dia dalam pelukan setiap kali melintas jalan , Hilang di duniaa ? Apa korang rasa ? Ya Allah ! Waktu tuh , kita rasa macam dunia ni kosong sangat kann ? Hanya Allah yang tahu macam mana rasanya perasaan kita waktu tuh .

"Ibu , kalau ibu nak tahu , angah rasa sunyi sangat bila ibu takdee . Tiap kali angah bangun pagi nak pergi sekolah , angah cari ibu . Biasanya , dalam pukul 6.15 , ibu dah gerak angah pergi mandi , siap -2 nak pergi sekolah . Ibu kejut angah . Angah tepis tangan ibu . Angah cakap - "Jangan kacau aku ! Aku nak tido , mengantukkkkk ! " . Angah tengking ibu . Ibu tak pernah nak pukul angah , apalagi jentik . Ibu tatang angah , sayang angah macam ibu jaga nyawa ibu sendiri . Bernilai sangat angah di mata ibu . Ibuu , angah nak ibu balikk ! Angah nak ibu kejut angah macam dulu -2 . Kalau boleh , kali ni , angah nak bangun dari tidur , dan terus peluk ibu . Angah nak peluk ibu kuat -2 dan angah nak bisik dekat telinga ibu - "Angah sayangkan ibu , dan angah mintak maaf kalau sebelum ni angah berkasar dengan ibu" .

Korangg , dalam dunia ni , takde seorang manusia pun yang sempurna . Dan kita perlukan seseorang untuk dorong kita jadi seorang yang sempurna . Takpelah , kalau kita tak sempurna , tapi kalau kita baik , orang akan pandang kita baik . IBU kita , adalah orang yang paling kita perlukan dalam hidup ! Dia baikkk dengan kita , faham kita , dia tahu macam mana nak pujuk kita , dan dia takk pernah benci kita macam mana orang lain benci kita sebab kita anak dia !

"Dulu -2 kan , angah selalu tolong ibu masak , basuh pinggan , teman ibu pergi pasar , selimutkan ibu kalau ibu sejukk , lapkan lantai kalau air kopi tumpah , dan angah selalu peluk ibu kalau angah takut dengar petir . Ibu peluk angah kuat -2 , erat -2 . Angah peluk ibu , cium pipi ibu dan angah rasa waktu tuh ibu ada untuk angah buat selama -2 lamanya . Kadang -2 , angah lari dekat ibu kalau ibu suruh angah balik . Waktu dah senja , syaitan banyak . Angah takut , angah masuk bilik , angah terus peluk beruang . Tapi angah terlupa beruang tuh tak boleh dengar cakap angah . Jadi angah lari dekat ibu , angah peluk ibu . Bagi angah , saat angah peluk ibu , rasa macam angah dalam Syurga . Ya Allah ! Angah nak sangat hidup dengan ibu sampai bila -2 . Ibu boleh jaga angah elok-2 kann ?"

"Ibu -2 , angah ingat lagi waktu tuh , angah kecik . Angah tak tahu apa -2 pun . Angah cuma boleh angguk , geleng , senyum dan menangis . Ibu ada cakap dekat angah , yang manusia semuanya akan mati . Angah senyum :) . Tapi muka ibu takk senyum . Angah nampak ada air keluar dekat mata ibu . Angah senyum lagi . Mungkin waktu tuh , angah tak tahu apa -2 . Andaikan kalau angah dah besar , ibu cakap macam tuh . Mesti angah nangis ! Angah tak boleh tengok orang lain nangis . Air mata ibu , angah kesatkan , angah peluk ibu kuat -2 . Ibu cakap lagi , satu hari nanti , kalau ibu dah takdee , angah jangan nakal -2 . Jaga diri , jaga bahasa , buat baik dengan orang , jangan kawan dengan orang jahat dan dapatkan ibu seorang menantu yang baik . Subhanallah ! Bayangkan waktu tuh , angah dah dewasa ? Angah mesti nangis ! Angah taknak kehilangan ibu ! Angah nak ibu ada untuk angah walau apa pun yang terjadi . 
Angah nak ibu pimpin angah jadi manusia yang baik . Ajar angah macam mana nak pikat wanita . Angah tak tahu apa -2 . Cuma yang angah tahu , ANGAH SAYANG IBU ! 

Kawan -2 , kita sayang ibu kita okayy ? Diorang lah yang lahirkan kita , tempat kita mengadu masalah . Kita kena ingat , pengorbanan ibu kita , takk ternilai sebab benda tuh terlalu berharga untuk kita ! 

Sekian . 





2 ulasan:

  1. sangat manis :)

    i'ts better to write about people who will stay forever no matter when next 10 years you still read this post, you know, you still smile. rather than talking much bout someone that not confirm will be your future. yet you still 17years old. ;)

    datang dari google. search pasal IBU actually :)

    BalasPadam
  2. memang sangat manis ... :)
    1) anak soleh
    2) anak baik
    okay tak boleh lebih lebih okay :)

    BalasPadam